Z.18.2025
Szanowna Pani Predydent,
Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, pojazdy wykonujące przewóz osób w formie taxi — niezależnie od tego, czy jest to klasyczna taksówka czy pojazd działający w modelu aplikacyjnym — muszą spełniać wymogi określone w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2024 poz. 502 t.j.).
Zgodnie z § 24 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia, pojazd wykonujący usługi taxi powinien być oznakowany lampą dachową z napisem „TAXI”, w barwie białej lub żółtej z czarnym napisem widocznym z przodu i tyłu pojazdu. Brak takiego oznaczenia może oznaczać, że pojazd wykonuje przewozy nielegalnie lub z naruszeniem warunków licencji.
Na ulicach Słupska coraz częściej widać taksówki realizujące przewozy, które można zamówić za pośrednictwem aplikacji mobilnych takich jak “Bolt” czy “Uber”. Pojazdy wykonujące przewozy często nie są w żaden sposób oznakowany jako taksówka — brakowało m.in. obowiązkowej lampy dachowej z napisem „TAXI”.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na pytania:
- Czy Urząd Miejski w Słupsku posiada dane na temat liczby pojazdów wykonujących przewozy osób jako taxi w ramach platform takich jak Bolt czy Uber?
- Czy Miasto prowadzi kontrole lub współpracuje z odpowiednimi służbami w zakresie weryfikacji spełniania przez te pojazdy obowiązku posiadania oznaczenia „TAXI”?
- Czy Straż Miejska otrzymywała zgłoszenia dotyczące nieoznakowanych taksówek i jakie działania były podejmowane w tych przypadkach?
- Ile postępowań wyjaśniających lub cofnięć licencji miało miejsce w związku z naruszeniem obowiązków dotyczących oznakowania pojazdów taxi w ostatnich 2 latach?
/-/ Kacper Moroz
Radny
Rady Miejskiej w Słupsku