Radny Rady Miejskiej w Słupsku

Interpelacja ws. wdrożenia mobilnej aplikacji do zgłaszania usterek infrastrukturalnych w Słupsku i poprawy komunikacji z Mieszkańcami

IN.22.2024

Szanowna Pani Prezydent,

w Słupsku, podobnie jak w wielu innych miastach w Polsce, Mieszkańcy napotykają trudności w zgłaszaniu usterek infrastrukturalnych, takich jak awarie oświetlenia, uszkodzone chodniki czy zniszczone ławki. Wychodząc naprzeciw Mieszkańcom, samorządy oferują platformy, które umożliwiają Mieszkańcom zgłaszanie usterek infrastrukturalnych, umawianie wizyt w urzędach, a gminom dają możliwość wysyłania za ich pośrednictwem ważnych alertów i komunikatów.

Przykładów jest wiele:

  • Toruń – aplikacja “Dbam o Miasto”,
  • Ostróda – aplikacja “Zgłoś Problem”,
  • Katowice i inne miasta – platforma NaprawmyTo.pl,
  • Warszawa i inne miasta  – MojaOkolica.pl.

Te rozwiązania znacząco poprawiają komunikację na linii Mieszkaniec-Miasto, pozwalając na szybkie zgłaszanie problemów takich jak: niedziałające oświetlenie, uszkodzone chodniki, awarie sygnalizacji świetlnej, czy zniszczone ławki.

Obecny system zgłaszania usterek w Słupsku, oparty głównie na telefonicznym i mailowym kontakcie z Zarządem Infrastruktury Miejskiej, jest bynajmniej nieefektywny. Sam niejednokrotnie, nawet w obecności Pani Prezydent, próbowałem dodzwonić się pod numer kontaktowy podany na stronie internetowej ZIM, który okazał się nieaktywny. I choć numer został zmieniony, nadal otrzymuję zgłoszenia od Słupszczan, którzy mają trudności z dodzwonieniem się do odpowiednich służb. W pełni rozumiem, że pracownicy mogą być obciążeni licznymi obowiązkami, dlatego uważam, że mobilna aplikacja mogłaby znacząco ułatwić zgłaszanie usterek oraz ich późniejszą obsługę.

Z własnego doświadczenia wiem, jak ważne jest zauważanie takich problemów. Wielokrotnie interweniowałem, kontaktując się czy to z ZIM, czy innymi jednostkami, np. w sprawie niedziałających lamp. Ostatnio zgłaszałem problemy z oświetleniem w różnych lokalizacjach, które częściowo zostały naprawione, za co dziękuję. Są jednak miejsca sukcesywnie pomijane. Takim jest na przykład od miesięcy niesprawna lampa przy ul. Łukasiewicza, w pobliżu poczty i kościoła Mariackiego, która oświetla dziurawy i zniszczony chodnik  Mieszkańcom. (Zdjęcie latarnii stanowi załącznik nr 1 do niniejszej interpelacji)

To pokazuje, że nie wszystkie problemy są zgłaszane na czas lub szybko rozwiązywane. Tego typu usterki są często niezauważalne z perspektywy urzędników, a także dla ZIM-u, który nie ma pełnej wiedzy o wszystkich bieżących problemach.

Aplikacja mobilna mogłaby rozwiązać te trudności, umożliwiając Mieszkańcom zgłaszanie problemów w sposób szybki i intuicyjny, a Miastu monitorowanie zgłoszeń oraz priorytetowe podejmowanie działań. Ponadto, mogłaby pełnić funkcję komunikacyjną, np. informując o zagrożeniach pogodowych, awariach, czy remontach w Mieście. Tego typu rozwiązanie byłoby również tańsze niż wysyłanie SMS-ów z tzw. bramki, jak robi to np. Miasto Ustka.

W kontekście aplikacji mobilnej chciałbym także wspomnieć o aplikacji „Blisko”, którą nasze Miasto oferuje Mieszkańcom. Aplikacja ta umożliwia odbieranie informacji od 5 różnych “nadawców”, takich jak:

  • Ekologia
  • Child alert
  • Komenda Główna Policji
  • Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
  • Wodociągi Słupsk sp. z o. o.

Jej funkcjonalność pozostawia jednak wiele do życzenia, bowiem obserwując wszystkich nadawców, okazuje się, że komunikaty zamieszczane są jedynie przez Wodociągi. Choć jaki sens ma komunikat, który pojawił się w ubiegłą środę, 20 listopada: “Informujemy mieszkańców Xxxxxxx, że w dniu 10 lipca w godz. 10-14 w związku z pracami modernizacyjnymi wystąpią braki w dostawie wody, spadki jej ciśnienia oraz zmętnienie wody związkami żelaza i manganu…”? (Zrzut ekranu stanowi załącznik nr 2 do niniejszej interpelacji)

Aplikacja “Blisko” nie oferuje także opcji zgłaszania usterek, a obecne funkcje ograniczają się głównie do informowania o awariach i wyłączeniach planowych w dostępie do wody, które miały miejsce kilka miesięcy temu. Moim zdaniem, wprowadzenie funkcji zgłaszania problemów w tej aplikacji lub stworzenie nowej aplikacji, która zbierałaby wszystkie zgłoszenia w jednym miejscu, byłoby krokiem w stronę nowoczesnego zarządzania infrastrukturą miejską.

W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:

  1. Czy Miasto planuje wdrożenie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które pozwoliłyby Mieszkańcom w prosty sposób zgłaszać problemy i monitorować status ich realizacji?
  2. Czy Miasto Słupsk rozważało wdrożenie aplikacji mobilnej do zgłaszania usterek infrastrukturalnych?
  3. Czy znane są szacunkowe koszty wdrożenia takiego rozwiązania, w tym potencjalnej współpracy z gotowymi platformami, takimi jak NaprawmyTo.pl czy MojaOkolica.pl?
  4. Czy Miasto Słupsk widzi możliwość wykorzystania aplikacji również do wysyłania alertów i komunikatów do Mieszkańców?
  5. Ile kosztuje nas aplikacja “Blisko”?
  6. Czy prowadzone były badania dotyczące liczby Mieszkańców Słupska, którzy korzystają z tej aplikacji, oraz ich opinii na temat jej funkcjonalności?
  7. Czy Miasto Słupsk posiada inwentaryzację najczęstszych usterek, które Mieszkańcy zgłaszają obecnie telefonicznie lub mailowo? Jak wygląda procedura ich usuwania?
  8. Kiedy zostanie naprawiona lampa przy ulicy Łukasiewicza?

Jestem przekonany, że wdrożenie takiego rozwiązania znacząco poprawiłoby jakość życia Miesz

kańców, usprawniło zarządzanie miejską infrastrukturą oraz zwiększyło zaangażowanie obywateli w dbałość o nasze Miasto.

/-/ Kacper Moroz
Radny

Rady Miejskiej w Słupsku

INTERPELACJA W FORMACIE PDF