IN.22.2024
Szanowna Pani Prezydent,
w Słupsku, podobnie jak w wielu innych miastach w Polsce, Mieszkańcy napotykają trudności w zgłaszaniu usterek infrastrukturalnych, takich jak awarie oświetlenia, uszkodzone chodniki czy zniszczone ławki. Wychodząc naprzeciw Mieszkańcom, samorządy oferują platformy, które umożliwiają Mieszkańcom zgłaszanie usterek infrastrukturalnych, umawianie wizyt w urzędach, a gminom dają możliwość wysyłania za ich pośrednictwem ważnych alertów i komunikatów.
Przykładów jest wiele:
- Toruń – aplikacja “Dbam o Miasto”,
- Ostróda – aplikacja “Zgłoś Problem”,
- Katowice i inne miasta – platforma NaprawmyTo.pl,
- Warszawa i inne miasta – MojaOkolica.pl.
Te rozwiązania znacząco poprawiają komunikację na linii Mieszkaniec-Miasto, pozwalając na szybkie zgłaszanie problemów takich jak: niedziałające oświetlenie, uszkodzone chodniki, awarie sygnalizacji świetlnej, czy zniszczone ławki.
Obecny system zgłaszania usterek w Słupsku, oparty głównie na telefonicznym i mailowym kontakcie z Zarządem Infrastruktury Miejskiej, jest bynajmniej nieefektywny. Sam niejednokrotnie, nawet w obecności Pani Prezydent, próbowałem dodzwonić się pod numer kontaktowy podany na stronie internetowej ZIM, który okazał się nieaktywny. I choć numer został zmieniony, nadal otrzymuję zgłoszenia od Słupszczan, którzy mają trudności z dodzwonieniem się do odpowiednich służb. W pełni rozumiem, że pracownicy mogą być obciążeni licznymi obowiązkami, dlatego uważam, że mobilna aplikacja mogłaby znacząco ułatwić zgłaszanie usterek oraz ich późniejszą obsługę.
Z własnego doświadczenia wiem, jak ważne jest zauważanie takich problemów. Wielokrotnie interweniowałem, kontaktując się czy to z ZIM, czy innymi jednostkami, np. w sprawie niedziałających lamp. Ostatnio zgłaszałem problemy z oświetleniem w różnych lokalizacjach, które częściowo zostały naprawione, za co dziękuję. Są jednak miejsca sukcesywnie pomijane. Takim jest na przykład od miesięcy niesprawna lampa przy ul. Łukasiewicza, w pobliżu poczty i kościoła Mariackiego, która oświetla dziurawy i zniszczony chodnik Mieszkańcom. (Zdjęcie latarnii stanowi załącznik nr 1 do niniejszej interpelacji)
To pokazuje, że nie wszystkie problemy są zgłaszane na czas lub szybko rozwiązywane. Tego typu usterki są często niezauważalne z perspektywy urzędników, a także dla ZIM-u, który nie ma pełnej wiedzy o wszystkich bieżących problemach.
Aplikacja mobilna mogłaby rozwiązać te trudności, umożliwiając Mieszkańcom zgłaszanie problemów w sposób szybki i intuicyjny, a Miastu monitorowanie zgłoszeń oraz priorytetowe podejmowanie działań. Ponadto, mogłaby pełnić funkcję komunikacyjną, np. informując o zagrożeniach pogodowych, awariach, czy remontach w Mieście. Tego typu rozwiązanie byłoby również tańsze niż wysyłanie SMS-ów z tzw. bramki, jak robi to np. Miasto Ustka.
W kontekście aplikacji mobilnej chciałbym także wspomnieć o aplikacji „Blisko”, którą nasze Miasto oferuje Mieszkańcom. Aplikacja ta umożliwia odbieranie informacji od 5 różnych “nadawców”, takich jak:
- Ekologia
- Child alert
- Komenda Główna Policji
- Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
- Wodociągi Słupsk sp. z o. o.
Jej funkcjonalność pozostawia jednak wiele do życzenia, bowiem obserwując wszystkich nadawców, okazuje się, że komunikaty zamieszczane są jedynie przez Wodociągi. Choć jaki sens ma komunikat, który pojawił się w ubiegłą środę, 20 listopada: “Informujemy mieszkańców Xxxxxxx, że w dniu 10 lipca w godz. 10-14 w związku z pracami modernizacyjnymi wystąpią braki w dostawie wody, spadki jej ciśnienia oraz zmętnienie wody związkami żelaza i manganu…”? (Zrzut ekranu stanowi załącznik nr 2 do niniejszej interpelacji)
Aplikacja “Blisko” nie oferuje także opcji zgłaszania usterek, a obecne funkcje ograniczają się głównie do informowania o awariach i wyłączeniach planowych w dostępie do wody, które miały miejsce kilka miesięcy temu. Moim zdaniem, wprowadzenie funkcji zgłaszania problemów w tej aplikacji lub stworzenie nowej aplikacji, która zbierałaby wszystkie zgłoszenia w jednym miejscu, byłoby krokiem w stronę nowoczesnego zarządzania infrastrukturą miejską.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
- Czy Miasto planuje wdrożenie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które pozwoliłyby Mieszkańcom w prosty sposób zgłaszać problemy i monitorować status ich realizacji?
- Czy Miasto Słupsk rozważało wdrożenie aplikacji mobilnej do zgłaszania usterek infrastrukturalnych?
- Czy znane są szacunkowe koszty wdrożenia takiego rozwiązania, w tym potencjalnej współpracy z gotowymi platformami, takimi jak NaprawmyTo.pl czy MojaOkolica.pl?
- Czy Miasto Słupsk widzi możliwość wykorzystania aplikacji również do wysyłania alertów i komunikatów do Mieszkańców?
- Ile kosztuje nas aplikacja “Blisko”?
- Czy prowadzone były badania dotyczące liczby Mieszkańców Słupska, którzy korzystają z tej aplikacji, oraz ich opinii na temat jej funkcjonalności?
- Czy Miasto Słupsk posiada inwentaryzację najczęstszych usterek, które Mieszkańcy zgłaszają obecnie telefonicznie lub mailowo? Jak wygląda procedura ich usuwania?
- Kiedy zostanie naprawiona lampa przy ulicy Łukasiewicza?
Jestem przekonany, że wdrożenie takiego rozwiązania znacząco poprawiłoby jakość życia Miesz
kańców, usprawniło zarządzanie miejską infrastrukturą oraz zwiększyło zaangażowanie obywateli w dbałość o nasze Miasto.
/-/ Kacper Moroz
Radny
Rady Miejskiej w Słupsku